Sunday, April 28, 2013

LUKISAN RAHSIA HATI



Keluarga aku memang sejak dari dulu ada masalah dalaman…dengan keadaan kewangan keluarga yang sentiasa tak mencukupi, dengan rumah yang hampir runtuh,berlubang sana sini, retak tunggu nak rebah mencium tanah…. Pintu bilik air berlubang sana sini..pintu tumah xde tombol + kunci.. nak keluar masuk main tolak tarik je… macam-macam la masalah…luar umah pun tak cat..hurm rumah aku tak kunci pun xpa…..tak de barang berharga pun yang orang lain boleh nak ambik… peti ais pun orang bagi, tv pun orang bagi..aku rasa teruk gila la family aku ni…kadang-kadang aku rasa kerdil sangat bila dapat kawan dengan ornag-orang yang keluarga dia sempurna, yang hidup serba lengkap dengan segala kemudahan…
Tapi pasal rumah aku ni, aku rasa yang paling bodoh aku rasa tok aku la…sebab dia yang buat plan umah ni.. semua kena ikut cakap dia….pintu nak kena hala belah mana, dapur kena hala belah mana,,walaupun apa yang dia bt macam tak logic… dia suruh buat tempat bsuh pinggan atas para… para tu buat atas kayu kot… kayu kalau dah kena air tiap-tiap hari dia pun taw nak reput…. So sekarang ni tempat basuh pinggan umah kau tu tunggu nak reput ja…..Rumah aku dah la sempit…tok aku boleh plan buat dua ja bilik tidur..sedangkan kalau ikut abah aku, dia nak buat 4 bilik tidur…. Aku ada ramai adik beradik… 7 orang semua nya…laki la yang paling ramai… bilik yang dua bijik tu bahagi 1 bilik lelaki, 1 bilik perempuan.. so parents aku terpaksa la tidur kt luar…. Adik-adik aku pun ada 2 orang yang tidur atas toto depan tv…sebab bilik sempit...tak muat nak tampung semua orang.. lepas tu,bilik dan bilik air dinding dia cuma separuh ja…. Xsampai syling pun.. kiranya kalau orang nak mengendap senang je la…semua ni plan bodoh tok aku…
Memang kadang-kadang aku rasa nak lari dari rumah sebab dekat rumah takde langsung tempat yang privasi….. habes teruk pun, dalam bilik air la… seriously bosan…xdak masa untuk diri sendiri, masa untuk rehat dengan adik-adik kecik ni.. hurm, kadang-kadang aku kesian jugak dengan abah aku, dia kerja keras cari duit, tapi duit xpenah ade, xpenah cukup.. kadang-kadang aku selaalu fikir, kenapa nak anak ramai sedangkan tahu diri tak mampu?? Bapak aku baik,lembut je dengan kitaorang walaupun kadang-kadang baran dia terserlah  tapi aku rasa dari dulu sampai sekarang cara dia mendidik kitaorang ni salah..
Contohnya macam tadi la… adik aku yang alang main laptop dalam bilik aku, aku balik penat-penat  nak rehat tengok dia ada dalam bilik, takkan aku nak duduk jugak kot.. segan la aku pun…aku suruh la dia keluar.. maybe dia tak dengar kot sebab masa tu dia pakai earphone sambil dengar lagu, dalam 3,4 kali jugak la suruh dia keluar, tapi dia buat xtahu..abah aku dari luar, terus baling air botol mineral dekat dia… bebai la adik aku tu pun… habis keluar perkataan yang tak sepatutnya dari mulut dia…. Aku paham macam mana dia rasa…. Mungkin dia nak rehat sat dalam bilik aku tu sebab dah takde tempat yg privasi dah…tapi cara ayah aku tu….entah la….kalau aku tegur, memang aku kena balik...
Nanti aku nak suruh dia cari kerja yang boleh tinggal menyewa la… kesian jugak dekat dia… aku pun nanti kalau kerja nak duduk luar, biar la rumah tu kosong sikit… lapang sikit….


:: salah satu sebab aku tak suka orang yang kenal aku tahu pasal blog aku sebab ni la…. Aku jadi nak cerita pun terpaksa cover-cover….:(

No comments:

Post a Comment