Monday, May 20, 2013

SAWAH PADI

Assalammualaikum warahmatullahi wabarakatuh...
Ha tedia....panjang dah tu salam tu... huhu...xpe, dapat pahala banyak kit..eh! hahaha

Mood menulis ni datang sebab aku tido tengah hari sampai ke petang... pukul 1-5... Kesian dak ensem kol 2kali aku tak angkat... malam ni tak buleh nak lena pulak... aku pun perosek-perosek la apa yang patot..huhu..tiba-tiba rasa nak menulis..


Hari ni aku cuti, pagi-pagi lagi aku dah terjaga sebab malam tido awai... kesian dak ensem call semalam aku tak angkat.. 2kali kesian dah.,. Tak sedaq punya pasai.. So, pagi-pagi ni la abah aku ajak p tengok bendang kami kat kampung sebelah nu... Sekarang ni musim orang menanam... Orang dok tabur benih padi.. Tapi hari ni hujan... Tak boleh la nak tanam nanti tak hidup pulak sebab air hujan bawak masuk parit...

Sebenanya abah aku bukan reti pun buat padi ni.. Baru belajar nak jadi petani.. Baru 3,4 musim buat padi ni.. huhu, selalu adik beradik abah yang mai tolong..dia bayar upah... Lagi pun padi yang kitaorang buat ni padi yang depa buat pakat.. Kira nya ada orang yang tenggala, mesin dan lain-lain.. Kita cuma sedia duit bayar upah ja... Yang adik beradik abah dia akan datang untuk tabur baja, racun, vitamin dan sebagainya lah...

Herm,aku suka datang sini sebab dia tenang je... View pun cantik.. Pastu ada katok(telaga yang gali sendiri) yang banyak sangat ikan dalam tu...Boleh la nak mancing..Tapi takut gak sebab tepi-tepi dia ada lubang ular.. huhu.. Kadang-kadang aku dengan adik-adik kena kerah dengan abah untuk mai sulam padi... Sulam padi ni kita kena tanam pokok padi dekat tempat-tempat yang padi tak tumbuh.. Penat jugak la sebab kena bongkok-bongkok.. Tapi paling best time mesin ambik padi laa... Sebabnya time tu kita ikut belakang mesin tangkap ikan pakai tangan... Ye! pakai tangan sebab ikan banyak sangat... Lepas tu burung pun banyak o0o0 yang terbang makan padi yang dah kena mesin tu... Huhu..Meriah sebab kadang-kadang ramai orang datang tengok.. Pastu yang paling best time dapat duit padi... Eh! haha.. Zakat jangan lupa bayar!

Ni gambar aku dan adik-adik, mak menakan, anak angkat, anak jiran yang first time buat padi. Agak perak(jakun) jugak laa...huhu



Cantik kan?

:)




Kesian xpenah naik mesin padi.. aku ade..ko ade? haha

Sesi tangkap ikan


Hat dua ekoq ni reja dok menggedik jaa

Angah sambil mengai ikan dok pelik tengok kami dua dok menggedik bergambar


Serius terserlah keperakkan nya.


Semua pakat ragaih(panjat) lori


Gambar padi sebelum ambik


Kami yang Yeay!


Kat tempat kosong ni la nak kena sulam dengan pokok padi



No comments:

Post a Comment