Sunday, April 21, 2013

apabila orang mengharapkan pergantungan kita

salam...hai...

herm, baru 2 ari lepas aku dengan family pergi melawat anak angkat dekat KUIN kuala ketil.. masa balik tu my mum dapat message dari sorang membe dia tanya pasal adik aku yang perempuan tu.. katanya nak mintak tolong sikit.. hurm...

Alkisahnye, membe adik aku ni anak bongsu dari 3 adik beradik..agak kasar dan bersekolah di sebuah sekolah agama bantuan kerajaan di kedah jugak la.... nama dan sekolah di rahsiakan..
 budak ni memang tak berapa rapat dengan family dia.. ape2 masalah pun dia akan share dengan adik aku... sampai kan waktu melawat dekat asrama pun mak budak ni terpaksa ajak adik aku ikot sebab dia xbercakap pun dengan mak dia.. dia buat macam mak dia xwujud then sembang dengan adik aku... kalau nak apa2 pun dia akan cakap dengan adik aku, pastu adik aku akan bagitau dekat family dia....

masa yang mak dia message tu,mak dia bagitahu ustaz sekolah call suruh ambik dia bawak balik sebab dia dalam cubaan nak bunuh diri.. dia hampir-hampir terjun dari bangunan asrama... katanya, dia nampak mak dia datang pakai jubah putih & ajak dia bunuh diri.. nauzubillahiminzalik....

budak ni ada masalah dua tiga hari sebelum tu.. kes bergaduh berebut kak angkat.. mungkin sebab dia murung + dalaman tak kuat kot.. sebab tu la benda tu mudah masuk....

bila dia balik, dia hanya cerita dekat adik aku pasal dia gaduh berebut kakak angkat tu la... esok tu mak dia bawak g berubat dekat perubatan islam (aku dengan adik aku ikut) alhamdulillah..nampak la perubahan dia..... kalau dulu asyik murung, nangis, meracau sekarang dah boleh sembang dan senyum.. ustaz tu cakap orang yang belajar agama ni memang banyak dugaan dia... kalau berhenti sekolah pun, benda tu dah ada dalam badan, dah berkenan dekat diri, susah jugak.. sebab dia akan sentiasa ikut.....

aku perasan, orang yang lemah dalaman dia memang mudah dengar bisikan macam tu sebab satu ketika dulu, aku penah rasakan apa yang budak tu rasa... aku rasa terkongkong, nak keluar xboleh, nak berseronok xboleh so ambik keputusan berkurung dalam bilik.. dalam bilik sorang2, dalam keadaan sedih tu la macam-macam bisikan datang dekat kita...


to my sweet sister of mine,
NUR FARHATUL ABQORIYAh, im proud of you... kuatkan dalaman kita, kekal kan imej terbaik anda....sentiasa jadi pendengar yang setia... kalau orang mengharapkan penggantungan kita, kita kena lagi kuat mengharapkan penggantungan Allah SWT.... :)

No comments:

Post a Comment